onsdag 28 september 2011

Jag är TOTALT blåst!!

Nu har jag inte skrivit i bloggen på över en vecka och anledningen är att det har hänt massor under helgen. Men jag börjar och berätta om slutet av förra skolveckan.

I onsdags så var jag i skolan och var jätte koncentrerad hela dagen så när man har varit koncentrerad från 8.00 på morgon till 14.00 på eftermiddagen. Man blir väldigt trött att vara koncentrerad så längen och det var jag hela eftermiddagen i onsdags. Jag orkade inte göra något.

I torsdags var den en väldigt trög dag. Jag hade två lektioner, egentligen tre. På första lektionen fick jag sitta och vänta på alla andra medan de satt och gjorde uppgifter som jag redan var klar med. Sedan har jag ett hål p.g.a. jag redan läst en kurs som resten av mina klasskamrater inte gjort men just så hade jag inte läxor att göra så jag satt och vänta på att de andra skulle bli klara med sin lektion för att ha min sista lektionen. Men det var bara det att vi fick uppgifter utav läraren via internet. Alla andra hade fått de utom jag så innan läraren fick iväg uppgifter till mig så fick jag sitta och vänta halva lektionen. Det är jätte irriterande med sådana tröga dagar. På kvällen var jag och gymma med min bror.

I fredags var jag guide på skolan, ett uppdrag som gick ut på att ta hand om niondeklassare som var på gymnasieskolan där jag går i anledning att delta i forskar fredagen. Forskar fredagen är ett projekt som EU genomför att väcka ungas intresse för att bli forskare genom att man få höra föreläsningar av intressanta forskare och testa på lite olika experiment. Min uppgift i det hela var att visa niondeklassare runt de på skolan och visa vilka salar de skulle vara i. När jag kom hem på fredagen tog jag det lugnt och hade fredagsmys.

I lördags hände det grejer. Mamma pappa och jag skulle åka till IKEA i Göteborg och ”bara” handla. (trodde jag). Lite kul att göra annat än att åka till sjukhuset när man väl åker till Göteborg.....Vi gav oss iväg rätt så tidigt på förmiddagen för att vara i Göteborg vid 12.00 tiden. När vi kom till IKEA hade vi bestämt att ta en fika så vi gick till Cafét det första vi gjorde. Sedan blev jag jätte överraskad. När jag gick förbi en soffa reste det sig två killar upp och presenterade sig och sa att de kom från Min stora dag. Min stora dag är om man är har varit väldigt sjuk och legat på sjukhuset i långa perioder får man önska sig något från min stora dag och sedan uppfyller de önskningarna. Man kan önska sig allt från ett tv-spel till att träffa en kändis eller en resa. När killarna hade presenterat sig insåg jag vad det handlade om, det handlade om min ”önskning” (ansökan). Jag skickade in min ”önskning” i augusti om att ta ett körkort. Killarna ville prata med mig om hur vi skulle lägga upp körtkortstagandet. Så vi tog en fika med dem och pratade om körkortet. Sedan skulle vi gå ut på IKEAS parkering. Då tänkte jag att killarna skulle åka iväg och jag mamma och pappa skulle gå på IKEA, men så blev det riktigt inte. Det kom en svart ferarri, värsting modellen inkörandes på parkeringen och körde fram till oss och sedan fick jag åka med. Då tänkte jag att vi skulle åka en liten sväng och komma tillbaka till IKEA men det blev inte riktigt så. För föraren som körde Ferarrin körde in till centrala Göteborg och körde in mot Liseberg. Vid entrén på Liseberg kom nästa överraskning. Där stog mina bröder med sina familjer och min fadderfar och faddermor. Jag som trodde de höll på på sina egna grejer på eget håll. Efter detta fick allihopa gå på Liseberg resten av dagen, tills det stängde. Jag som aldrig har åkte någon berg och dalbana eller liknande för när jag har gjort det så har mitt blod stått still eftersom mitt blod gick på självtryck när jag hade enkammarhjärta. I lördags åkte jag Lisebergsbanan och spinrock m.fl. Jag trodde aldrig att jag skulle våga eller kunna åka berg och dalbanor i hela mitt liv men man ska aldrig säga aldrig. Men här slutar inte historien för på kvällen så trodde jag att vi skulle åka hem men vi fick ta in på hotell allihopa. På söndagen så var vi i Göteborg och gjort lite andra saker innan vi åkte hem. Pappa och jag åkte stadshjulet i Göteborg. Vilken utsikt det var :)

Bild på mig precis när jag klivit ur Ferrarin vid Liseberg.  (Är lätt rörd på kortet)


Min stora dag som uppfyller sjuka barns drömmar.
Alla kan vara med och ge  ett bidrag så fler barn kan gå sin dröm uppfylld
Stadshjulet i Göteborg

Utsikten över Göteborg längst upp i stadshjulet



Jag blev totalt blåst kan man säga, jag blev totalt överraskad jag hade igen aning alls att vi skulle åka till Göteborg för detta. Jag blev jätte rörd, jag gröt mer nu än vad jag gjorde innan min transplantation....Större delen av lördagen var jag i chocktillstånd och det var jätte svårt att smälta det som hade hänt och det är fortfarande svårt att förstå att jag verklig har fått min önskning uppfyllt. Fast nu kommer jag börja öva mig att köra bil och läsa teori så önskningen verkligen blir uppfylld. Så akta er! snart är jag ute på vägarna och gör vägarna osäkra. 


I måndags var det dags igen att återgå till vardagen. Jag var i skolan och när jag kom hem hade jag läxor att göra.

I tisdags var jag i skolan och när jag kom hem var jag på mitt fina fixarhumör och sedan var jag på gymet med brosan min.

Idag har jag också varit i skolan fast kom till skolan och fick jag redan på att jag skulle vara i skolan en och en halvtimme bara för att de andra skulle ha extra insatta lektioner i en kurs resten av dagen och den kursen läser inte jag. Jag tänkte att jag skulle vara i skolan till lunch och åka hem då, så jag gjorde det fast den bussen jag hade beräknat att åka hem med missa jag givetvis. När jag kom hem gjorde jag lite läxor och skrev lite här på bloggen.

Min familj! ni sitter inte säkra när det gäller att luras i framtiden...... XP



2 kommentarer:

Anonym sa...

Du behöver fortfarande jobba på din korrekturläsning, min 13-åring skriver bättre än dig

Anonym sa...

Oj vad rörd jag blev... av din önskan och att det nu är möjligt för dig att åka karusell en sak som jag annars tagit för givet att alla kan göra. Tack för insikten i detta och fint med bilder (: