fredag 3 juni 2011

Släktträffs special + föreläsning



Idag har jag bakat kakor med Dumle och Nobless. Dessa kakor fick jag igår på en släktträff. (släkten på min pappas sida) Jag var tvungen att testa och göra kakorna själv idag. De blev jätte goda :D Tack min släkting vem du nu var som hade bakat kakorna....
Det finns idag 130 levande ättlingar utav två personer som levde från slutet av 1800-talet till mitten av 1900-talet. Otto och Emilia Karlsson. Dem var min farmors mammas föräldrar. Anledningen att det finns så jätte många ättlingar är att Otto och Emilia fick 13 barn varav ett var min farmors mamma och hette Hilma.

Igår åkte det en buss från torget i Vara 10.30 sedan besökte vi platser där Otto och Emilias hade levt och även besökte vi deras gravar. Plus att vi kolla på platser där Ottos och Emilias föräldrar hade levt och även deras gravar. Resan hette ”I Ottos fotspår”. Detta tog nästan 12 timmar så jag var lite trött igår kväll.......

Vid tillfället som vi åt lite mat så hade jag även en föreläsning för min okända släktingar. Så de fick en inblick utav mitt liv. Bilder från föreläsningen kommer senare och då kommer de att ligga under sidan Bilder till höger.

Det var rätt spännande att höra om sin släkthistoria och veta var man en gång har kommit ifrån. Lite svårt att veta ibland vilken relation man hade till personen som det pratades om... Det var kul att se vem man var släkt med utan att veta om det. Men jag saknade alla yngre släktingar. Alla som var med igår var 40+ förutom mina bröder.... så jag var yngst. Maten var inte så god.......men kakorna jag berätta om förut var goda :D

Denna resa jag var med om hade inte varit möjlig att göra ifall inte min farmors kusin, Kent har släktforskat. Tack Kent! Tack för skivan med mitt släktträd jag fick som och tack för att jag föreläste. Tack alla släktingar för pengarna som kommer att gå till något bra.

Kent! Vilken tidsoptimist du är fast det går i släkten min bror är likadan XP

Resten av dagen idag var meningen att vi skulle gå något som heter nattavandringen, då går man en mil på Kinnekulle under kvällen och natten. Men idag är det högsommar väder så det blir en riktigt härlig grillkväll istället. :D
I detta huset föddes Hilma min farmors mamma

Graven där Ottos föräldrar vilar i frid

I detta huset föddes Otto  

Kakorna jag baka idag med Dumle och Nobless







       

Inga kommentarer: