torsdag 24 mars 2011

Betydelsefullt möte

Igår var ingen bra dag. Det enda som var bra igår var middagen jag fick utav mina fadderföräldrar. Min favorit mat, skarpsill med potatismos och brynt smör mm... Gott!
Annars hade jag sträckningen i låret som gjorde så jag inte kunde vara ute och gå. Jag kunde inte ta min morgonpromenad igår. Fast Mamma och jag mätte sträckan med bilen. Det är 3.3km som vi går varje morgon.
Seniorerna som brukar var på onsdagar var inställt igår också......


Bästa med dagen igår. Middag bestående av skarpsill med potatismos och brynt smör.

Idag har det där i mot varit mycket bättre. Idag var jag ute och gick på morgonen igen. Kände nämligen inget av sträckningen i låret idag. :) Sedan hade jag min andra och sista lektion i veckan. När jag skulle åka hem från skolan missa jag bussen jag skulle åka med och fick sitta och vänta till nästa buss kom. När jag väl kom på en buss hem somna jag direkt när jag satte mig på den och höll inte på att vakna när jag skulle gå av. Fast hann komma av i sista stund PUHH!! 

Sedan hände något roligt idag, jag cyklade för första gången i år. Lärde mig och cykla i somras så det var roligt att ta en tur idag i det fina vårvädret. Mamma och jag tog en sväng. Plötsligt när vi cykla fick vi se två älgkalvar på andra sidan vägen. Ja du läste rätt vi stod endast en vägbredd ifrån två älgkalvar. När vi stod där och kolla på älgkalvarna kom det en man som blev intresserad och ställde sig och kolla på kalvarna med. Han var från utländsk härkomst. Han var jätte trevlig och börja prata med oss. Efter en stund tänkte jag ”Det är för bra för att vara sant att. Det finns någon sådan trevlig person i Götene” och jag hade rätt. Jag kände på mig att det inte finns någon sådana här trevliga Götene bor. Förlåt alla Götene bor men när man är född här och bott i en lite byn hela sitt liv så vet man hur folk är här.

Det visa sig att han kom från Portugal från början och jobbar som läkare i nord Norge och bor i nord Norge på sommarhalvåret och vinterhalvåret jobbar han på olika sjukhus i Sverige. Så han var här och vikarier på våran lilla vårdcentral i Götene någon vecka. Vi stod och prata länge med honom. Vi stod så länge så att att det blev mörkt. Han berätta mycket om sig själv. Han berätta att han var väldigt nöjd med sitt liv och han njuter av att leva i den fina naturen i Norge och Sverige.
Detta är nog inget sammanträffande. För jag fick en liten bok en gång som heter Djurens språk. Enligt boken så vill varje djur man ser tala om något för en. När jag slog upp älg i boken stod det såhär:

” Här och nu har du allt. Min gåva till dig är att vara nöjd med livet.” 
”Här gäller det att känna dig nöjd med din plats i livet, först då befinner du dig i mitten av världen och det du önskar kommer till dig. Kliv ur känslan av missmod. Välj att vara nöjd och din situation förbättras.” 

Bild på boken Djurens språk 

Antingen är han inte nöjd med livet som han gjorde sken av, så att älgarna betyder något för honom. Eller så skulle budskapet från han och älgarna säga något till mig och mamma. Märkligt hur vissa möten med vissa personer kan påverka än på detta sättet......
Vissa tror inte på detta andliga men det gör jag. Jag tror även att allt som händer har en mening. Det gäller bara att komma på vilken mening vissa händelser har. För att om man förstår olika saker som händer runt omkring sig förstår man mer av sig själv. 

Älgkalvarna jag såg. En står i snåret och andra bakom granen. (ser den andra mellan grenarna)


Inga kommentarer: