tisdag 1 mars 2011

Elevhälsan DLG

Tack elevhälsan på DLG (De la Gardie gymnasiet) i Lidköping för att jag fick komma och föreläsa för er idag. Ni var en fantastisk publik och hade jätte bra frågor. Era svar på undersökningen var jätte bra och blir de blir jätte användbara när jag ska göra slutsats av mitt projektarbete. Tack för de fina pennorna jag fick utav er.

Jag vill framföra att min föreläsning gjorde skillnad på många utav åhörarna på DLG. Många tog verkligen ställning till donationsfrågan och insåg att frågan behöver pratas mer om. Vissa kände inte ens till donationsfrågan.
Under föreläsningen fick jag en fråga som jag inte riktigt kunde svara på. Frågan var om man kan anmäla sig till donationsregistret om man är under 18. Detta svaret hitta jag på www.donationsradet.se

”Kan jag anmäla mig till donationsregistret om jag är under 18 år? 
Ja, det finns inga hinder för dig som är under 18 år att anmäla dig till donationsregistret. Men är du inte myndig och vill anmäla dig, kan det vara extra klokt att prata med dina föräldrar också. I anslutning till att du fyller 18 år och blir myndig, kommer du sedan att få ett brev från Donationsrådet med en påminnelse om att du finns i registret. Det finns inga åldersgränser för att anmäla sig till registret, vare sig uppåt eller nedåt. Och ingen behöver själv avgöra om man kan bli donator. Sjukvården gör en medicinsk prövning av alla som anmält att de vill donera, om de blir aktuella för donation.” 


”Kan jag som förälder anmäla mitt barn till donationsregistret? 
Ja, det finns inga åldersgränser för när man kan vara anmäld till registret, och som målsman har du även rätten att anmäla ditt barn. Den som anmäler sig eller blir anmäld till registret innan man fyllt 18 år, får i samband med att man blir myndig en påminnelse om att man finns i registret från Donationsrådet.” 

Ni som tog ett donationskort på föreläsningen glöm INTE att skriva på det. 

Bilder från föreläsningen ligger på sidan Bilder till höger.

Inga kommentarer: