torsdag 14 april 2011

Andra dagen av ett-årskollen (jobbigt och förseningar plus dålig planering)

Dagen har varit kaos! Den börja med att en sköterska kom och väckte mig 06,30 så jag skulle gör en dusch så jag skulle vara ren inför mina undersökningar idag. Jag skulle börja med kranskärlsröntgen klockan 8.00 men den blev uppskjuten till 8.30. Förra gången jag gjorde en kranskärlsröntgen så gick de in via handleden och då kände jag när de gick med mätinstrumenten genom hela armen. Så denna gången skulle jag göra den via ljumsken. När man gör ingrepp via ljumsken så måste man ligga stilla med benen 4 timmar efter. Jag skulle göra en hjärtkateterisering efter kranskärlsröntgen och då vid ett moment ska man cykla med bena. Jag fick ju inte rör bena då efter som jag gjorde kranskärlsröntgen. Så de blev i handleden ändå. Jag fick en medicin som skulle göra så jag skulle vara väldigt ”lullig”. Fast när kranskärlsröntgen skulle börja blev den avblåst p.g.a. akut hjärtinfarkt som läkarna var tvungna att emellan så jag fick vänta drygt 45min. När den väl börja så tog inte medicinen som skulle göra mig lullig och sedan kom inte läkaren in i kärlet i handleden så det blev ljumsken ändå och detta gjorde då så jag inte kunde göra biopsin och hjärtkateteriseringen efter. Därför får jag komma tillbaka till sjukhuset igen om tre veckor för att göra hjärtkateteriseringen och biopsin. Den som planerade schemat kanske inte riktigt tänkte på allt....

Man ska även ha ett tryck över ljumsken efter kranskärlsröntgen. Jag fick ett jätte brett brett band med klister på runt hela benet och massor med hår var under. Det var inte så kul att ta bort...

Imorgon är det sista dagen med mer undersökningar så hoppas de går bättre. Förhoppningsvis kommer jag hem imorgon också.

Till sist vill jag säga grattis till min faddermor som fyller år idag!


Nål eller så kallad kanyl (det är inte min nål eller hand)

Inga kommentarer: