torsdag 28 april 2011

Första dagen av andra delan av ettårs-kollen

Dagen börja 05.00 för att åka iväg till Göteborg klockan 06.00 för att vara nere i Göteborg 08.00 (Detta berätta jag igår) Det var lite trafikstockning i Göteborg så vi fick sitta i bilkö nästan en timme och blev då en timme sen till Sahlgrenska. Sedan var det att börja att emla för att sätta en nål (bedöva huden med en kräm som heter emla) för att kunna sätta en nål detta eftersom jag är svår stucken. Efter någon timme kom det en sjuksköterska som var jätte bra att sätta nål. Det gick på första försöket :) Sedan skulle jag göra hjärtkateteriseringen och biopsin 12.30. Det blev lite väntetid emellan nålsättning och biopsin fast då träffa jag andra personer som också hade bytt hjärta jag lärde känna vid min transplantation. De var också på kontroller som jag. Tiden gick fort till 12.30 då hjärtkateteriseringen och biopsin skulle börja. Det gick rätt bra på undersökningarna förutom att läkarna i inte fick en en artärnål i min handled. Skillnaden mellan en artärnål och en ”vanlig nål” är att en artär nål sitter i artären ett större kärl en en vanlig nål. Den ”vanliga nålen” sitter i ett litet ytligt kärl. Anledningen att det inte gick att aätta en artärnål är bland annat att jag är svår stucken och att mina kärl stasar, alltså kärlen drar ihop sig när nålen kommer in i kärlet. Fast det gick att utföra undersökningarna ändå. Efter undersökningarna fick jag ett 24 timmars blodtrycksmätning. på kvällen fick jag åka till patient hotellet. Hotell panorama Göteborg för att sova där i natt. På morgondagen ska jag prata med en läkare och vänta på att ta bort blodtrycksmätningen och sedan för jag åka hem om biopsi svaret är bra och visar att jag inte har avstötning på hjärtat :)

Min nål på handen, en gasbinda är omlindad för att skydda den.

Apparaten som mäter blodtrycket i 24 timmar.
Den blåser upp och mäter blodtrycket var  20 minut. 

Inga kommentarer: