lördag 16 april 2011

Hemma efter ett-årskollen

Igår var det sista dagen på min ett-årskoll. Gårdagen var mycket bättre än i torsdags (den 14 april 2011....) Gårdagen börja med att de ville sätta en ny nål som skulle vara till ett njufunktionstest som heter crom-clerance undersökning. Då sprutar man in en radioaktiv isotop (variant) av ämnet krom i blodet och efter fyra timmar ska njurarna ha brutit ner ämnet en viss mäng för att se om njurarna fungera bra. (Tiden mellan blodprovet proverna kan variera beroende på hur noga man vill kolla njurarna.) Denna undersökning skulle jag varit på klockan 8.00 igår fast jag kom lite för sent för att jag är som sagt var lite svår stucken så innan jag fick en nål hade klockan blivit 8.30. Narkos personal fick komma och sätta nålen och de är duktiga att sticka och de var de även igår. De fick in nålen på första försöket. Efter att jag hade fått nålen börja crom undersökningen fast det hann inte bli klart förrän jag skulle på nästa undersökning som var ultraljud så fick ändra tiden på ultraljudsundersökningen plus att jag skulle hinna äta frukost och ta mina medicinen. När ultraljudet var klart var det en liten väntetid innan blodprovet för crom undersökningen så vi hann att packa ihop saker mina saker och säga hej då till avdelningen och vila lite innan blodprovet. När det var klart så var det bara att åka hem efter att nålarna jag hade i mig togs bort. På hemvägen stanna vi fyra gånger. Fösta gången i en fiskbutik i Göteborg där vi köpte algmedel till våran damm. Andra gången var på en godis butik intill E20 som ligger i Hemsjö emellan Alingsås och Göteborg. Den godis butiken har vi åkt förbi massor med gånger genom alla mina levnadsår utan att stanna där fast igår hände det. Tredje gången vi stanna var Macdonalds i Alingsås och åt middag. Fjärde gången stanna vi på en utemöbelsaffär i Vårgårda och kolla på en konstrottings soffa som vi ska ha på den nya uteplatsen som pappa ska bygga. Vi hitta en soffa igår fast köpte den inte.

Jag var så trött igår när jag kom hem så jag orkade inte skriva på bloggen då.

Idag har jag varit trött på grund utav att det är väldigt ansträngande att ha gjort så mycket underökningar på så få dagar. Jag fick sova lite mitt på dagen och i förmiddags köpte vi den typ av soffa som vi såg i Vårgårda igår fast i Lidköping och då till billigare pris. Medan vi ändå var i Lidköping gick vi på loppis med den blev en floppis hitta igen smurf idag....  Sedan har jag bara tagit det lugnt idag.

Nål eller så kallad kanyl (bilden är inte på min nålen jag hade)

Inga kommentarer: